Filtr niechcianej poczty
Jedną z głównych cech programu Thunderbird jest umiejętność wykrywania i odfiltrowywania niechcianych wiadomości (niezamawiane reklamy, spam, itp.). Jednak aby filtr osiągnął żądaną skuteczność działania, niezbędne jest jego wytrenowanie
, gdyż działa on w oparciu o jedną z metod rachunku prawdopodobieństwa.
Spis treści
Aktywacja filtru niechcianej poczty
Aby rozpocząć korzystanie z filtru niechcianej poczty:
- Z menu
Narzędzia
wybierz pozycjęFiltr niechcianej poczty
- Z rozwijanej listy wybierz konto, dla którego chcesz aktywować filtr. Zauważ, że
konto
oznacza tu strukturę folderów, pod którą zapisywane są wiadomości, więc jeśli używasz globalnej skrzynki odbiorczej, wybierz z listyFoldery lokalne
. Tym właśnie filtr niechcianej poczty różni się od filtrów wiadomości, gdzie wybiera się konto, na które przychodzi poczta. - Przejdź do zakładki
Inteligentny filtr
i upewnij się, że opcjaWłącz filtr niechcianej poczty dla bieżącego konta
jest zaznaczona. Uwaga: mimo że u góry widoczny jest napisSkonfiguruj ustawienia filtru dla: <nazwa konta>
, opcja zresetowania danych treningowych obejmuje wszystkie konta. Program korzysta tylko z jednego zbioru danych treningowych, więc należy szczególnie uważać, by nie wyczyścić go, myśląc, że dotyczyć to będzie jedynie wybranego z listy konta. - Przejdź do zakładki
Ustawienia
i pozmieniaj ustawienia filtru według własnych preferencji. Uwaga: Możesz wybrać, aby niechciane wiadomości były przenoszone do folderuNiechciane
, jednak pojawi się on wśród innych folderów dopiero wtedy, gdy zostanie wykryta pierwsza niechciana wiadomość. - Jeśli posiadasz więcej niż jedno konto e-mail, powtórz powyższe czynności dla każdego konta, które ma korzystać z filtrowania.
- Gdy skończysz, kliknij przycisk
OK
, aby zamknąć okno.
Trenowanie filtru
Aby wytrenować filtr niechcianej poczty, oznaczaj otrzymane wiadomości jako niechciane
lub pożądane
. Ważnym jest, aby oznaczać obydwa typy wiadomości, a nie tylko te, które są dla Ciebie niepożądane. Istnieje kilka sposobów oznaczania wiadomości:
- Kliknij prawym przyciskiem myszy na wiadomości i wybierz z menu podręcznego
Oznacz -> Jako niechcianą
(lubJako pożądaną
). - Zaznacz wiadomość i z menu
Wiadomość
wybierzOznacz -> Jako niechcianą
(lubJako pożądaną
). - Zaznacz wiadomość i kliknij na ikonę
Niechciana
na pasku narzędzi. - Zaznacz wiadomość i kliknij na ikonkę w kolumnie
Status niechcianej poczty
w panelu wiadomości (wiadomość oznaczona jakoNiechciana
będzie miała ikonkę przedstawiającą kosz na śmieci). - Zaznacz wiadomość i naciśnij klawisz
J
(dla oznaczenia jakoNiechciana
) lubShift+J
(dla oznaczenia jakoPożądana
).
Początkowo, ze względu na małą ilość danych treningowych, filtr nie będzie działał zbyt sprawnie, dlatego należy szczególnie uważać i zaglądać do folderu Niechciane
w celu sprawdzenia, czy jakieś pożądane wiadomości nie zostały błędnie rozpoznane jako niechciane. Jednak po pewnym czasie skuteczność filtru wzrasta i zaczyna coraz lepiej radzić sobie z rozpoznawaniem niechcianych wiadomości, trzymając je z dala od Twojej skrzynki odbiorczej.
Pozostałe informacje
- Plik, który przechowuje dane treningowe filtru niechcianej poczty nosi nazwę
training.dat
i znajduje się on w Twoim profilu. - W celu lepszej kontroli nad poczynaniami filtru, możesz włączyć dziennik niechcianej poczty. Przechowuje on zapis aktywności filtru, oddzielny dla każdego z kont. Aby dostać się do dziennika, należy z menu
Narzędzia
wybrać pozycjęFiltr niechcianej poczty
, a następnie w zakładceUstawienia
nacisnąć przyciskDziennik niechcianej poczty
.
Dokument ten powstał na bazie artykułu z bazy wiedzy MozillaZine pt. Junk Mail Controls