www.Thunderbird.pl - Licencja

Licencja

Mozilla Thunderbird jest rozpowszechniany na warunkach Publicznej Licencji Mozilli (Mozilla Public License, MPL). Licencja ta uznawana jest przez Fundację na rzecz Wolnego Oprogramowania za licencję wolnego oprogramowania, a przez Inicjatywę Open Source za licencję oprogramowania open source.

W przyszłości będzie można wybrać między jedną z trzech licencji: MPL, GNU General Public License i GNU Lesser General Public License, niektóre fragmenty kodu oferują tę możliwość już teraz.

Na warunkach tej licencji:

Poniżej prezentujemy polskie tłumaczenie licencji MPL, przygotowane przez zespół MozillaPL:

Tłumaczenie zostało stworzone jedynie dla wygody użytkowników. Wszelkie kwestie prawne rozstrzygane będą w odniesieniu do angielskiego tekstu Licencji. Niniejszy tekst nie jest licencją, a jedynie naszym tłumaczeniem oryginału (dołączonego do tego tłumaczenia).

                  PUBLICZNA LICENCJA MOZILLI
                          Wersja 1.1

1. Definicje.

  1.0.1. "Użytek komercyjny" oznacza dystrybucję lub inną formę
  udostępniania Przedmiotowego Kodu stronom trzecim.

  1.1. "Współtwórca" oznacza każdy podmiot tworzący lub 
  współuczestniczący w tworzeniu Modyfikacji.

  1.2. "Wersja Współtwórcy" oznacza kombinację Kodu Oryginalnego, 
  poprzednie Modyfikacje wykorzystane przez Współtwórcę oraz 
  Modyfikacje wykonane przez tego szczególnego Współtwórcę.

  1.3. "Przedmiotowy Kod" oznacza Kod Oryginalny lub Modyfikacje 
  lub kombinację Kodu Oryginalnego i Modyfikacji, w każdym wypadku 
  uwzględniające części tego.

  1.4. "Mechanizm Dystrybucji Elektronicznej" oznacza powszechnie przyjęty w 
  społeczności twórców oprogramowania mechanizm elektronicznego przekazu 
  danych.

  1.5. "Kod Wykonywalny" oznacza Przedmiotowy Kod w dowolnej postaci innej 
  niż Kod Źródłowy.

  1.6. "Pierwotny Programista" oznacza osobę prywatną lub prawną określoną 
  jako Pierwotny Programista w nocie do Kodu Źródłowego wymaganej przez 
  Dodatek A.

  1.7. "Większa Praca" oznacza projekt zawierający połączenie Przedmiotowego 
  Kodu, lub części tegoż, z kodem nie objętym warunkami tej Licencji.

  1.8. "Licencja" oznacza ten dokument.

  1.8.1. "Licencjonujący" oznacza posiadanie prawa do przyznawania, w 
  maksymalnym możliwym zakresie, w czasie pierwotnego przyznania lub 
  późniejszego nabywania, dowolnych i wszystkich praw tutaj zapisanych.

  1.9. "Modyfikacje" oznaczają wszelkie dodawanie lub odejmowanie od 
  substancji lub struktury od Kodu Oryginalnego lub wszelkich poprzednich 
  Modyfikacji. Jeżeli Przedmiotowy Kod jest wypuszczany jako seria plików, 
  wówczas Modyfikacją jest:

    A. Wszelkie dodawanie lub usuwanie treści pliku zawierającego Kod 
    Oryginalny lub poprzednie Modyfikacje.
          
          B. Wszelkie nowe pliki zawierające dowolną część Kodu Oryginalnego
          lub poprzednich Modyfikacji.

  1.10. "Kod Oryginalny" oznacza Kod Źródłowy lub kod oprogramowania 
  komputerowego, który jest opisany w nocie do Kodu Źródłowego wymaganej 
  przez Dodatek A jako Kod Oryginalny i który w czasie wypuszczenia pod tą 
  Licencją nie jest już Przedmiotowym Kodem zarządzanym przez tę Licencję.

  1.10.1. "Prawa Patentowe" oznaczają dowolne prawa patentowe, obecnie 
  posiadane lub odtąd nabyte, obejmujące bez ograniczeń prawa do metod, 
  procesów i narzędzi w dowolnym patencie Licencjonującego przez nadającego.

  1.11. "Kod Źródłowy" oznacza preferowaną postać Przedmiotowego Kodu do 
  wprowadzania do niego modyfikacji, uwzględniając wszystkie zawarte w nim 
  moduły oraz wszystkie związane pliki definicji interfejsów, skrypty 
  wykorzystywane do sterowania procesem kompilacji i instalacji Kodu 
  Wykonywalnego lub porównania różnicowe kodu źródłowego względem Kodu 
  Oryginalnego lub innego dobrze znanego, dostępnego Przedmiotowego Kodu 
  według wyboru Współtwórcy. Kod Źródłowy może się znajdować w postaci 
  skompresowanej lub zarchiwizowanej, zakładając, że odpowiednie 
  oprogramowanie do dekompresji lub dearchiwizacji jest ogólnie i bezpłatnie 
  dostępne.

  1.12. "Ty" (lub "Twoje") oznacza osobę prywatną lub prawną korzystającą z 
  praw, i stosującą się do, wszystkich warunków tej Licencji lub przyszłych 
  wersji tej Licencji publikowanych zgodnie z Punktem 6.1. W odniesieniu do 
  osób prawnych "Ty" obejmuje wszelkie podmioty, które kontrolują, lub są 
  kontrolowane, lub znajdują się pod wspólną kontrolą z Tobą. Dla celów tej 
  definicji "kontrolować" oznacza (a) moc, bezpośrednią lub pośrednią, 
  wywierania wpływu na kierunek rozwoju lub zarządzanie takim podmiotem, w 
  ramach kontraktu lub inaczej lub (b) posiadanie ponad pięćdziesięciu 
  procent (50%) akcji lub korzystne posiadanie takiego podmiotu.

2. Licencja Kodu Źródłowego.

  2.1. Przyznanie przez Pierwotnego Programisty.
  Pierwotny Programista niniejszym przyznaje Tobie ogólnoświatową, wolną od 
  honorariów, nie wyłączną licencję, będącą przedmiotem praw własności 
  intelektualnej stron trzecich do:

    (a) praw własności intelektualnej (innych niż patentowe lub znaki 
    handlowe) Licencjonowalnymi przez Pierwotnego Programistę do 
    wykorzystania, reprodukowania, modyfikowania, wyświetlania, 
    wykonywania, podlicencjonowania i dystrybucji Kodu Oryginalnego (lub 
    części tegoż) z lub bez Modyfikacji i/lub jako część Większej Pracy 
    oraz 

    (b) Praw Patentowych naruszonych przez tworzenie, używanie lub 
    sprzedawanie Kodu Oryginalnego do tworzenia, używania, praktykowania, 
    sprzedawania, oferowania na sprzedaż i/lub innego dysponowania Kodem 
    Oryginalnym (lub części tegoż).

    (c) licencje przyznane w punkcie 2.1(a) i (b) mają moc od daty, kiedy 
    Pierwotny Twórca po raz pierwszy rozdystrybuuje Kod Źródłowy zgodnie z 
    warunkami tej Licencji.

    (d) bez względu na punkt 2.1(b) powyżej, żadne licencje patentowe nie 
    są przyznawane do: 1) kodu usuniętego przez Ciebie z Kodu 
    Oryginalnego; 2) oddzielnego od Kodu Oryginalnego lub 3) naruszeń 
    spowodowanych przez: i) modyfikacje Kodu Oryginalnego lub ii) 
    kombinacji Kody Oryginalnego z innymi oprogramowaniem lub 
    urządzeniami.

  2.2. Przyznanie Współtwórcy
  Będące przedmiotem praw intelektualnych stron trzecich, każdy Współtwórca 
  przyznaje Ci niniejszym ogólnoświatową, wolną od honorariów, nie wyłączną 
  licencję do:

    (a) praw własności intelektualnej (innej niż patentowe lub znaki 
    handlowe) Licencjonowalnymi przez Współtwórcę do wykorzystania, 
    reprodukowania, modyfikowania, wyświetlania, wykonywania, 
    podlicencjonowania i dystrybucji Modyfikacji utworzonych przez tego 
    Współtwórcę (lub części tegoż) albo w postaci niezmodyfikowanej, z 
    innymi Modyfikacji, jako Przedmiotowy Kod i/lub Przedmiotowy Kod jako 
    część Większej Pracy i

    (b) Praw Patentowych naruszonych przez tworzenie, używanie lub 
    sprzedawanie Modyfikacji wprowadzonych przez Współtwórcę samodzielnie 
    i/lub w połączeniu z Wersją Współtwórcy (lub części takiego 
    połączenia) do tworzenia, używania, sprzedawania, oferowania na 
    sprzedaż i/lub innego dysponowania: 1) Modyfikacjami wprowadzonymi 
    przez Współtwórcę (lub części tegoż) i 2) połączenie Modyfikacji 
    wprowadzonych przez tego Współtwórcę wraz z jego Wersją Współtwórcy 
    (lub części takiej kombinacji). 

    (c) licencje przyznane w punkcie 2.2 (a) i (b) mają moc od daty 
    pierwszego wprowadzenia przez Współtwórcę Przedmiotowego Kodu do 
    Użytku Komercyjnego.

    (d) bez względu na punkt 2.2(b) powyżej, żadne licencje nie są 
    przyznawane do: 1) wszelkiego kodu, który Współtwórca usunął ze swojej 
    Wersji Współtwórcy; 2) oddzielnego od Wersji Współtwórcy; 3) naruszeń 
    spowodowanych przez: i) modyfikacje stron trzecich Wersji Współtwórcy 
    lub ii) połączenia Modyfikacji wprowadzonych przez Współtwórcę z innym 
    oprogramowaniem (oprócz jako część Wersji Współtwórcy) lub inne 
    urządzenia lub 4) wobec Praw Patentowych naruszonych przez 
    Przedmiotowy Kod przy nieobecności Modyfikacji wprowadzonych przez 
    tego Współtwórcę.

3. Zobowiązania dystrybucyjne

  3.1. Zastosowanie licencji
  Modyfikacje wprowadzane przez Ciebie, lub w których uczestniczysz, są 
  objęte warunkami tej Licencji, w tym bez ograniczeń punkt 2.2. Wersja Kodu 
  Źródłowego Przedmiotowego Kodu może być rozprowadzana tylko zgodnie z 
  warunkami tej Licencji lub przyszłych wersji tej Licencji wypuszczonych 
  zgodnie z punktem 6.1 i musisz dołączyć kopię tej Licencji do każdej kopii 
  Kodu Źródłowego, którą rozprowadzasz. Nie wolno Ci oferować lub narzucać 
  żadnych warunków na wersję Kodu Źródłowego, która zmienia lub ogranicza 
  stosowną wersję tej Licencji lub praw odbiorców poniżej. Możesz jednak 
  załączyć w dodatkowym dokumencie ofertę dodatkowych praw opisanych w 
  punkcie 3.5.

  3.2. Dostępność Kodu Źródłowego 
  Wszelkie wprowadzane przez Ciebie Modyfikacje, lub w których uczestniczysz, 
  muszą zostać udostępnione w postaci Kodu Źródłowego pod warunkami tej 
  Licencji albo na tym samym medium, co wersja Kodu Wykonywalnego, albo 
  poprzez Mechanizm Dystrybucji Elektronicznej każdemu, komu udostępniana 
  jest wersja Kodu Wykonywalnego. Jeśli udostępniana jest wersja w postaci 
  Mechanizmy Dystrybucji Elektronicznej musi pozostawać dostępna przez 
  przynajmniej (12) miesięcy od daty początkowego udostępnienia, albo przez 
  przynajmniej sześć (6) miesięcy po tym jak kolejne wersje tej szczególnej 
  Modyfikacji zostały udostępnione tym odbiorcom. Do Twojej odpowiedzialności 
  należy zapewnienie, że wersja Kodu Źródłowego pozostaje dostępna, nawet 
  jeżeli Mechanizm Dystrybucji Elektronicznej jest utrzymywany przez stronę 
  trzecią.

  3.3. Opis Modyfikacji
  Musisz spowodować, aby cały Przedmiotowy Kod, który współtworzyłeś zawierał 
  plik dokumentujący zmiany wprowadzone przez Ciebie do Przedmiotowego Kodu i 
  daty wszystkich zmian. Musisz umieścić wyraźne stwierdzenie, że Modyfikacja 
  pochodzi, bezpośrednio lub pośrednio, od Kodu Oryginalnego stworzonego 
  przez Pierwotnego Programistę i umieścić nazwę Pierwotnego Programisty w 
  (a) Kodzie Źródłowym i (b) wszelkich miejscach w wersji Kodu Wykonywalnego 
  lub związanej dokumentacji, w której opisujesz pochodzenie i własność 
  Przedmiotowego Kodu.

  3.4. Zagadnienia własności intelektualnej

    (a) Roszczenia stron trzecich Jeśli Współtwórca posiada wiedzę, że 
    wymagana jest licencja do praw intelektualnych strony trzeciej do 
    korzystania z praw przyznanych temu Współtwórcy w punktach 2.1 i 2.1, 
    Współtwórca musi dołączyć do dystrybucji Kodu Źródłowego plik tekstowy 
    zatytułowany "LEGAL", który opisuje prawa i ich właściciela na tyle 
    szczegółowo, aby odbiorca wiedział z kim się skontaktować. Jeśli 
    Współtwórca uzyska taką wiedzę po udostępnieniu Modyfikacji jak 
    opisano w punkcie 3.2., Współtwórca powinien niezwłocznie zmodyfikować 
    plik LEGAL we wszystkich udostępnianych od tej pory kopiach i podjąć 
    inne kroki (takie jak powiadomienie odpowiednich list pocztowych i 
    grup dyskusyjnych), aby poinformować tych, którzy otrzymali 
    Przedmiotowy Kod, że taka nowa wiedza została pozyskana.

    (b) API Współtwórcy Jeśli Modyfikacje Współtwórcy obejmują interfejs 
    programowania aplikacji (API) i Współtwórca posiada wiedzę o 
    licencjach patentowych, które są niezbędne do zaimplementowania tego 
    interfejsu, Współtwórca musi umieścić tę informację w pliku LEGAL.

    (c) Sprawy przedstawiane Współtwórca stwierdza, że poza prawami 
    ujawnionymi w punkcie 3.4(a) powyżej, Współtwórca wierzy, że 
    Modyfikacje Współtwórcy są oryginalnym dziełem Współtwórcy(-ów) i/lub 
    Współtwórca posiada wystarczające prawa do przyznawania praw 
    przekazywanych przez tę Licencję.

  3.5. Wymagane uwagi
  Należy umieścić kopię uwagi z Dodatku A w każdym pliku Kodu Źródłowego. 
  Jeżeli nie jest możliwe umieszczenie takiej uwagi w szczególnym pliku Kodu 
  Źródłowego ze względu na jego strukturę, wówczas należy umieścić taką uwagę 
  w miejscu (takim jak odpowiedni katalog), gdzie użytkownik najłatwiej 
  będzie mógł odnaleźć taką uwagę. Jeśli utworzyłeś jedną lub więcej 
  Modyfikacji, to możesz dodać swoją nazwę jako Współtwórcę w uwadze opisanej 
  w Dodatku A. Należy również umieścić kopię tej Licencji we wszelkich 
  dokumentacji do Kodu Źródłowego, gdzie opisywane prawa odbiorcy lub prawa 
  własności związane z Przedmiotowym Kodem. Możesz oferować, i pobierać 
  opłaty, za gwarancję, wsparcie, zobowiązanie odszkodowania jednemu lub 
  większej ilości odbiorcom Przedmiotowego Kodu. Jednakże możesz tak robić 
  tylko we własnym imieniu, a nie w imieniu Pierwotnego Programisty lub 
  dowolnego ze Współtwórców. Musi to zostać postawione absolutnie wyraźnie, 
  że dowolna taka gwarancja, wsparcie, zobowiązanie odszkodowania jest 
  oferowana tylko przez Ciebie i tym samym zwalniasz Pierwotnego Programistę 
  i wszystkich Współtwórców z jakiejkolwiek odpowiedzialności będącej 
  wynikiem gwarancji, wsparcia lub warunków odszkodowania lub 
  odpowiedzialności, które Ty oferujesz. 

  3.6. Dystrybucja Wersji Wykonywalnych
  Możesz rozprowadzać Przedmiotowy Kod w postaci Wykonywalnej tylko wtedy, 
  gdy zostały spełnione wymogi dotyczące Przedmiotowego Kodu z punktów 
  3.1-3.5 i jeśli umieścisz uwagę stwierdzającą, że wersja Kodu Źródłowego 
  Przedmiotowego Kodu jest dostępna zgodnie z warunkami tej Licencji, 
  uwzględniając opis tego, jak i gdzie wypełniłeś zobowiązania z punktu 3.2. 
  Uwaga ta musi być wyraźnie zamieszczona we wszystkich uwagach w wersji 
  Wykonywalnej, związanych dokumentach, w których opisujesz prawa odbiorcy do 
  Przedmiotowego Kodu. Możesz dystrybuować wersję Wykonywalną Przedmiotowego 
  Kodu lub prawa własności zgodnie z wybraną licencją, która może zawierać 
  warunki inne niż ta Licencja, zakładając, że warunki te są zgodne z 
  warunkami tej Licencji i że ta licencja dla wersji Wykonywalnej nie 
  ogranicza, ani nie zmienia praw odbiorcy do wersji Kodu Źródłowego względem 
  praw ustanowionych przez tę Licencję. Jeżeli rozprowadzasz wersję 
  Wykonywalną pod inną licencją, musisz absolutnie wyraźnie stwierdzić, że 
  wszystkie warunki, które różnią się od tej Licencji są oferowane tylko 
  przez Ciebie, nie przez Pierwotnego Programistę, ani nie przez któregoś ze 
  Współtwórców. Niniejszym zobowiązujesz się do zwolnienia Pierwotnego 
  Programistę i wszelkich Współtwórców od odpowiedzialności, która wynikałaby 
  z narzucanej przez oferowane przez Ciebie warunki.

  3.7. Większe Prace
  Możesz tworzyć Większe Prace poprzez połączenie Przedmiotowego Kodu z innym 
  kodem nie objętym warunkami tej Licencji i rozprowadzać Większą Pracę jako 
  pojedynczy produkt. W takim przypadku musisz zapewnić, że warunki tej 
  Licencji są spełnione względem Przedmiotowego Kodu.

4. Niemożność spełniania warunków z powodów statutowych lub regulacji prawnych

  Jeżeli niemożliwe jest spełnianie przez Ciebie jakiś warunków tej Licencji 
  w odniesieniu do części lub całości Przedmiotowego Kodu ze względu na 
  statut, nakaz sądowy lub regulację prawną, wtedy musisz: (a) spełniać 
  warunki tej Licencji w maksymalnym możliwym stopniu i (b) opisać 
  ograniczenia i kod, którego dotyczą. Taki opis musi być umieszczony w pliku 
  LEGAL opisanym w punkcie 3.4 i musi być umieszczony we wszystkich 
  dystrybucjach Kodu Źródłowego. Poza zakresem zabronionym przez statut bądź 
  regulację prawną, taki opis powinien być wystarczająco szczegółowy, aby 
  zwykły odbiorca był w stanie go zrozumieć. 

5. Zastosowanie tej Licencji

  Ta Licencja odnosi się do kodu, do którego Pierwotny Programista dołączył 
  uwagę z Dodatku A i do odnośnego Przedmiotowego Kodu.

6. Wersje Licencji

  6.1. Nowe Wersje
  Netscape Communications Corporation ("Netscape") może publikować zmienione 
  i/lub nowe wersje tej Licencji od czasu do czasu. Każdej wersji będzie 
  nadany odrębny numer wersji.

  6.2. Efekt Nowych Wersji
  Po opublikowaniu Przedmiotowego Kodu pod określoną wersją tej Licencji, 
  zawsze będzie można nadal używać go zgodnie z warunkami tej wersji. Można 
  również zdecydować się na używanie Przedmiotowego Kodu pod warunkami 
  dowolnej z kolejnych wersji tej Licencji publikowanych przez Licencję. Nikt 
  oprócz Inprise nie posiada prawa do modyfikowania warunków odnoszących się 
  do Przedmiotowego Kodu utworzonego pod tą Licencją.

  6.3. Wersje wtórne
  Jeśli utworzyłeś lub wykorzystujesz zmodyfikowaną wersję tej Licencji (co 
  możesz zrobić tylko w celu zastosowania jej do kodu, który nie jest jeszcze 
  Przedmiotowym Kodem objętym tą Licencją), musisz (a) zmienić nazwę Twojej 
  licencji w taki sposób, aby wyrażenia "Mozilla", "MOZILLAPL", "MOZPL", 
  "Netscape", "MPL", "NPL", lub inne bardzo podobne wyrażenia, nie pojawiały 
  się w twojej licencji (poza uwagą, że twoja licencja różni się od tej 
  Licencji) i (b) w inny sposób wyjaśnić, że Twoja wersja licencji zawiera 
  warunki, które różnią się od licencji Mozilla Public License i Netscape 
  Public License. (Wpisanie nazwy Pierwotnego Programisty, Oryginalnego Kodu 
  lub Współtwórcy w uwadze opisanej w Dodatku A nie powinno samo w sobie być 
  uważane za modyfikację tej Licencji).

7. Ograniczenia gwarancji

  PRZEDMIOTOWY KOD OBJĘTY TĄ LICENCJĄ JEST DOSTARCZANY "TAKI JAKI JEST", BEZ 
  GWARANCJI JAKIEGOKOLWIEK RODZAJU, WYRAŻONYCH LUB IMPLIKOWANYCH, W TYM, BEZ 
  OGRANICZEŃ, GWARANCJI, ŻE PRZEDMIOTOWY KOD JEST WOLNY OD WAD, NADAJĄCY SIĘ 
  DO SPRZEDAŻY, NADAJE SIĘ DO OKREŚLONEGO CELU I NIE POWODUJE POGWAŁCENIA 
  PRAW. CAŁE RYZYKI ZWIĄZANE Z JAKOŚCIĄ I WYDAJNOŚCIĄ PRZEDMIOTOWEGO KODU 
  PONOSISZ TY. JEŻELI JAKAKOLWIEK CZĘŚĆ PRZEDMIOTOWEGO KODU OKAZAŁABY SIĘ POD 
  JAKIMKOLWIEK WZGLĘDEM WADLIWA, TY (NIE PIERWOTNY PROGRAMISTA ANI ŻADEN 
  WSPÓŁTWÓRCA) PONOSISZ KOSZT NIEZBĘDNYCH USŁUG, NAPRAW LUB POPRAWEK. TO 
  OGRANICZENIE STANOWI ISTOTNĄ CZĘŚĆ TEJ LICENCJI. ŻADNE WYKORZYSTANIE 
  PRZEDMIOTOWEGO KODU NIE JEST AUTORYZOWANE POZA WARUNKAMI TEGO 
  OGRANICZENIAMI.

8. ZAKOŃCZENIE

  8.1. Ta Licencja i prawa tutaj przyznane kończy się automatycznie, jeżeli 
  nie spełnisz podanych tutaj warunków i nie uda Ci się poprawić takiego 
  wykroczenia w ciągu 30 dni od uświadomienia sobie tego wykroczenia. Wszelki 
  podlicencje do Przedmiotowego Kodu, które zostały poprawnie przyznane nie 
  kończą się wraz zakończeniem tej Licencji. Postanowienia które, ze swej 
  natury, muszą pozostać w mocy po zakończeniu tej Licencji pozostaną w mocy.

  8.2. Jeżeli wytoczysz sprawę o naruszenie praw patentowych (wyłączając 
  deklaratywne działania prawne) przeciw Pierwotnemu Programiście lub 
  Współtwórcy (Pierwotny Programista lub Współtwórca, przeciwko któremu 
  wszczynasz takie postępowanie jest określany jako "Uczestnik") 
  stwierdzającą że:

    (a) Wersja Uczestnika bezpośrednio lub pośrednio narusza patent, wtedy 
    wszelkie i wszystkie prawa przyznane przez takiego Uczestnika Tobie 
    zgodnie z punktami 2.1 i/lub 2.2 tej Licencji, po upływie 60 dni od 
    zawiadomienia Uczestnika wygasają, o ile w ciągu 60 dni od otrzymania 
    zawiadomienia nie: (i) zgodzisz się na piśmie do zapłacenia 
    Uczestnikowi wzajemnie uzgodnionego honorarium za Twoje przeszłe i 
    przyszłe korzystanie z Modyfikacji wykonanych przez tego Uczestnika 
    lub (ii) wycofasz swojej sprawy dotyczącej Wersji Współtwórcy 
    przeciwko temu Uczestnikowi. Jeżeli w ciągu 60 dni nie zostanie 
    podpisane wzajemne porozumienie w sprawie odpowiedniego honorarium 
    pomiędzy stronami lub sprawa nie zostanie wycofana, wtedy prawa 
    przyznane Tobie przez Uczestnika zgodnie z punktami 2.1 i/lub 2.2 
    automatycznie przestają obowiązywać po upływie powyżej wspomnianego 
    okresu 60 dni.

    (b) dowolne oprogramowanie, sprzęt lub urządzenie, inne niż Wersja 
    Uczestnika, bezpośrednio lub pośrednio naruszają jakiś patent, wówczas 
    wszystkie prawa przyznane Tobie przez tego Uczestnika z punktach 
    2.1(b) i 2.2(b) są cofane od daty pierwszego zrobienia, użycia, 
    sprzedania, dystrybuowania przez Ciebie Modyfikacji wprowadzonych 
    przez tego Uczestnika.

  8.3. Jeśli wnosisz sprawę o naruszenie patentu przeciw Uczestnikowi 
  stwierdzającą, że Wersja Uczestnika bezpośrednio lub pośrednio narusza 
  patent, wówczas gdy taka sprawa jest rozpatrywana (jak przez licencję lub 
  ugodę), przed wniesieniem sprawy od naruszenie patentu, wówczas odpowiednia 
  wartość licencji przyznanej przez Uczestnika w punktach 2.1 lub 2.2 powinna 
  zostać wzięta pod uwagę przy określaniu kwoty lub wartości płatności lub 
  licencji.

  8.4. W przypadku zakończenia licencji zgodnie z punktami 8.1 lub 8.2 
  powyżej, wszystkie porozumienia licencyjne z użytkownikami końcowymi 
  (wyłączając dystrybutorów i pośredników), które zostały w sposób ważny 
  przyznane przez Ciebie lub dowolnego dystrybutora przez wygaśnięciem 
  licencji są nadal ważne po jej wygaśnięciu.

9. OGRANICZENIA ODPOWIEDZIALNOŚCI

  W ŻADNYCH OKOLICZNOŚCIACH I WEDŁUG ŻADNEJ TEORII PRAWNYCH, W TYM 
  PONIESIONYCH SZKÓD (W TYM POPRZEZ ZANIEDBANIE), KONTRAKT LUB INACZEJ, 
  PIERWOTNY PROGRAMISTA, ŻADEN INNY WSPÓŁTWÓRCA, ANI ŻADEN DYSTRYBUTOR 
  PRZEDMIOTOWEGO KODU, ANI ŻADEN DOSTAWCA KTÓREJŚ Z TYCH STRON, NIE MOŻE BYĆ 
  ODPOWIEDZIALNY WOBEC JAKIEJKOLWIEK OSOBY ZA JAKIEKOLWIEK POŚREDENIE, 
  SPECJALNE, PRZYPADKOWE LUB BĘDĄCE NASTĘPSTWEM SZKODY DOWOLNEGO RODZAJU W 
  TYM, BEZ OGRANICZEŃ, STRATY UTRATY DOBREJ WOLI, PRZERWY W PRACY, AWARII LUB 
  BŁĘDNEGO DZIAŁANIA KOMPUTERÓW, LUB DOWOLNYCH I WSZYSTKICH SZKÓD LUB STRAT 
  KOMERCYJNYCH, NAWET JEŻELI TAKA STRONA ZOSTAŁA POINFORMOWANA O MOŻLIWOŚCI 
  TAKICH SZKÓD. TO OGRANICZENIE ODPOWIEDZIALNOŚCI NIE POWINNO BYĆ ODNOSZONE 
  DO ODPOWIEDZIALNOŚCI ZA ŚMIERĆ LUB ZRANIENIE WYNIKŁE Z ZANIECHANIA TYCH 
  STRON W ZAKRESIE STOSOWANYM PRZEZ PRAWO ZABRANIAJĄCE TAKICH OGRANICZEŃ. 
  NIEKTÓRE JURYSDYKCJE NIE ZEZWALAJĄ NA WYŁĄCZANIE LUB OGRANICZANIE 
  PRZYPADKOWYCH BĄDŹ BĘDĄCYCH KONSEKWENCJĄ SZKÓD, DLATEGO TO WYŁĄCZENIE I 
  OGRNICZENIE MOŻE SIĘ DO CIEBIE NIE ODNOSIĆ. 

10. UŻYTKOWNICY KOŃCOWI USA

  Przedmiotowy Kod jest "przedmiotem komercyjnym" w rozumieniu tego pojęcia 
  zdefiniowanym w 48 C.F.R. 2.101 (październik 1995), składającym się z 
  "komercyjnego oprogramowania komputerowego" i "dokumentacji komercyjnego 
  oprogramowania komputerowego", tak jak te pojęcia są używane w 48 C.F.R. 
  12.212 (wrzesień 1995). Zgodnie z 48 C.F.R. 12.212 i 48 C.F.R. 227.7202-1 
  do 227.7202-4 (czerwiec 1995), wszyscy użytkownicy końcowi podlegający 
  prawodawstwu Stanów Zjednoczonych nabywają Przedmiotowy Kod tylko z tymi 
  prawami ustawionymi tutaj.

11. RÓŻNE

  Ta Licencja reprezentuje kompletne porozumienie dotyczące przedmiotu, 
  której dotyczy. Jeżeli jakiekolwiek warunki tej Licencji są niewykonalne, 
  takie warunki powinny zostać zmienione tylko w stopniu niezbędnym do 
  uczynienia ich wykonalnymi. Ta Licencja powinna być rozpatrywana zgodnie z 
  prawodawstwem stanu Kalifornia (poza zakresem stosownych uregulowań, jeżeli 
  takie, tak stanowią), wyłączając jego postanowienia. W przypadku spraw, w 
  których przynajmniej jedna strona jest obywatelem, lub podmiotem z 
  zarejestrowaną działalnością gospodarczą w Stanach Zjednoczonych Ameryki, 
  wszelkie sprawy dotyczące tej Licencji powinny być przedmiotem postępowania 
  Sądu Federalnego Północnego Dystryktu Kalifornii, z siedzibą w hrabstwie 
  Santa Clara, Kalifornia, przy czym strona przegrywająca ponosi koszty 
  postępowania, uwzględniając bez ograniczeń, koszty sądowe i odpowiednie 
  opłaty i wydatki adwokatów. Zastosowanie Konwencji dot. Kontraktów 
  Międzynarodowej Sprzedaży Dóbr ONZ jest jawnie wyłączone. Wszelkie prawa 
  lub uregulowania mówiące, że język kontraktu powinien być dostosowany do 
  odbiorcy nie powinny być stosowane wobec tej Licencji.

12. ODPOWIEDZIALNOŚĆ ZA SZKODY

  Tak jak pomiędzy Pierwotnym Programistą i Współtwórcami, każda strona jest 
  odpowiedzialna za szkody i zniszczenia, bezpośrednie lub pośrednie, wynikłe 
  ze stosowania praw tej Licencji i zgadzasz się współpracować z Pierwotnym 
  Programistą i Współtwórcami w rozpowszechnianiu takiej odpowiedzialności na 
  zasadzie równości. Żaden zapis tutaj nie ma na celu i nie powinno być 
  uważana za odmowę odpowiedzialności.

13. WIELOKROTNIE LICENCJONOWANY KOD

  Pierwotny Programista może wyznaczyć części Przedmiotowego Kodu jako 
  "Wielokrotnie Licencjonowany". "Wielokrotnie Licencjonowany" oznacza, że 
  Pierwotny Programista pozwala Tobie wykorzystywać fragmenty Przedmiotowego 
  Kodu pod warunkami wybranej przez Ciebie licencji IPL lub licencji 
  alternatywnych, wyspecyfikowanych przez Pierwotnego Programistę w pliku 
  opisanym w Dodatku A.

DODATEK A - Licencja Publiczna Mozilla

  ''Treść tego pliku jest przedmiotem Licencji Publicznej Mozilla w Wersji 1.1 
  ("Licencji"); nie wolno wykorzystywać tego pliku poza warunkami Licencji. 
  Można pozyskać kopię tej Licencji ze strony http://www.mozilla.org/MPL/

  Oprogramowanie rozpowszechniane pod tą Licencją jest rozpowszechniane 
  "TAKIE JAKI JEST", BEZ JAKICHKOLWIEK GWARANCJI, bezpośrednich lub 
  pośrednich. Sprawdź w Licencji odpowiedni język określający prawa i 
  ograniczenia tej Licencji.

  Oryginalny Kod jest  ______________________________________.

  Pierwotnym Twórcą Oryginalnego Kodu jest ________________________.
  Części stworzone przez ______________________ są zastrzeżone przez ______ 
  _______________________. Wszystkie prawa zastrzeżone.

  Współtwórc-a(-y): __________________________________________________ .

  Ponadto, treść zawarta w niniejszym pliku może być używana na warunkach 
  określonych w licencji ____ ("Licencja [____]"), w którym to przypadku mają 
  zastosowanie warunki określone w Licencji [____], a nie określone powyżej. 
  Jeżeli chcesz udostępnić Twoją wersję niniejszego pliku wyłącznie na 
  warunkach Licencji [___] i jednocześnie nie udostępnić Twojej wersji 
  niniejszego pliku na warunkach licencji NPL, konieczne jest zaznaczenie 
  swojej decyzji przez usunięcie powyższych warunków umowy i zastąpienie ich 
  warunkami i adnotacjami wymaganymi przez Licencję [___]. Jeżeli powyższe 
  warunki umowy nie zostaną usunięte, użytkownik może używać Twojej wersji 
  niniejszego pliku na warunkach licencji NPL lub Licencji [___].

  [UWAGA: Treść niniejszego Dodatku A może nieznacznie różnić się od 
  treści adnotacji zawartych w Kodzie Źródłowym Oryginalnego Kodu. 
  Zastosowanie powinna mieć treść zawarta w niniejszym Dodatku A, raczej 
  niż treść zawarta w Oryginalnym Kodzie Źródłowym przeznaczonym do Twoich 
  modyfikacji.

  ----------------------------------------------------------------------

  POPRAWKI

  Licencja Publiczna Netscape Wersja 1.1 ("NPL") zawiera Licencję Publiczną 
  Mozilla w Wersji 1.1 z następującymi Poprawkami, rownież Poprawką 
  A-Licencja Publiczna Netscape. Pliki zawierające "Poprawka A-Licencja 
  Publiczna Netscape" są zarządzane przez Licencja Publiczna Netscape Wersja 
  1.1.

  Dodatkowe warunki dotyczące Licencji Publicznej Netscape.
    I. Efekt.
          Dodatkowe warunki opisane w tej Licencji Publicznej Netscape -- 
          Poprawki powinny zostać dołączone do kodu klienta Mozilla Communicator 
          oraz do całego Przedmiotowego Kodu objętego tą Licencją.

    II. "Netscape's Branded Code" oznacza Przedmiotowy Kod, który jest 
    rozdystrybuowany przez Netscape lub Przedmiotowy Kod, który otrzymał 
    zgodę na rozdystrybuowanie poprzez inne firmy pod jednym lub wieloma 
    znakami handlowymi, które są pod kontrola Netscape ale nie są 
    licencjowane do użytku pod tą Licencją.

    III. Netscape i logo. Ta Licencja nie przyznaje żadnych praw do 
    używania znaków handlowych "Netscape", "Netscape N and horizon", 
    "Netscape lighthouse", "Netcenter", "Gecko", "Java", "JavaScript" 
    lub "Smart Browsing", nawet jeżeli takie znaki znajdują się w 
    Oryginalnym Kodzie lub Modyfikacjach.

    IV. Niemożność wypełnienia warunków z powodu zobowiązań wynikających z 
    zawartej umowy. Przed udostępnieniem Oryginalnego Kodu na warunkach 
    niniejszej Licencji do Przedmiotowego Kodu dołączono kod firm 
    trzecich. Uwzględniając iż, na mocy zawartych umów, niemożliwe jest 
    udostępnienie kodu firm trzecich na warunkach niniejszej Licencji, 
    firma Netscape może włączyć taki rodzaj kodu w zakres Przedmiotowego 
    Kodu objętego postanowieniami niniejszej licencji, bez konieczności 
    dystrybuowania takiego kodu w formie Kodu Źródłowego, nawet jeżeli 
    taki kod, zgodnie z postanowieniami niniejszej Licencji, byłby w innym 
    przypadku zakwalifikowany jako "Modyfikacje"

    V. Używanie Modyfikacji i Przedmiotowego Kodu objętego niniejszą Licencją
    przez Pierwotnego Programistę.

      V.1. Postanowienia ogólne.
            Zobowiązania zawarte w punkcie 3 mają zastosowanie w stosunku do 
            firmy Netscape, z wyjątkiem postanowień niniejszej Poprawki, 
            punktu V.2 oraz punktu V.3.

            V.2. Inne produkty.
            Firma Netscape może włączyć Przedmiotowy Kod objęty niniejszą 
            Licencją do produktów innych niż Przedmiotowy Kod, które zostaną 
            utworzone przez firmę Netscape w ciągu 2 lat od daty utworzenia 
            Oryginalnego Kodu, bez konieczności udostępniania tak powstałych 
            produktów na warunkach niniejszej Licencji oraz może 
            licencjonować tak powstałe produkty na warunkach odmiennych od 
            tych, zawartych w niniejszej licencji.

            V.3. Alternatywne sposoby licencjonowania.
            Firma Netscape może udostępnić Kod Źródłowy Przedmiotowego Kodu, 
            włączając w to Modyfikacje zawarte w kodzie, bez konieczności, 
            aby taki Przedmiotowy Kod był objęty warunkami zawartymi w 
            niniejszej Licencji oraz może licencjonować tak powstały 
            Przedmiotowy Kod na warunkach odmiennych od tych, zawartych w 
            niniejszej licencji.

    VI. Spory. Pomimo ograniczeń zawartych powyżej w punkcie 11, warunki 
    dotyczące trybu rozwiązywania sporów, zawarte w punkcie 11(a), (b) oraz 
    (c) niniejszej Licencji, mają zastosowanie w stosunku do wszelkich 
    sporów mających związek z zastosowaniem niniejszej Licencji.

  POPRAWKI A-Licencja Publiczna Netscape.

    ''Treść tego pliku jest przedmiotem Licencji Publicznej Netscape w 
    Wersji 1.1 ("Licencji"); nie wolno wykorzystywać tego pliku poza 
    warunkami Licencji. Można pozyskać kopię tej Licencji ze strony 
    http://www.mozilla.org/NPL/

    Oprogramowanie rozpowszechniane pod tą Licencją jest rozpowszechniane 
    "TAKIE JAKI JEST", BEZ JAKICHKOLWIEK GWARANCJI, bezpośrednich lub 
    pośrednich. Sprawdź w Licencji odpowiedni język określający prawa i 
    ograniczenia tej Licencji.

    Oryginalny Kod jest kodem klienta Mozilla Communicator, wydanym 31 
    marca 1998 roku.

    Pierwotnym Twórcą Oryginalnego Kodu jest Netscape Communications 
    Corporation. Części stworzone przez Netscape są zastrzeżone przez 
    Netscape Communications Corporation (C) 1998-1999. Wszystkie prawa 
    zastrzeżone.

    Współtwórc-a(-y): __________________________________________________ .

    Ponadto, treść zawarta w niniejszym pliku może być używana na 
    warunkach określonych w licencji ____ ("Licencja [____]"), w którym to 
    przypadku mają zastosowanie warunki określone w Licencji [____], a nie 
    określone powyżej. Jeżeli chcesz udostępnić Twoją wersję niniejszego 
    pliku wyłącznie na warunkach Licencji [___] i jednocześnie nie 
    udostępnić Twojej wersji niniejszego pliku na warunkach licencji NPL, 
    konieczne jest zaznaczenie swojej decyzji przez usunięcie powyższych 
    warunków umowy i zastąpienie ich warunkami i adnotacjami wymaganymi 
    przez Licencję [___]. Jeżeli powyższe warunki umowy nie zostaną 
    usunięte, użytkownik może używać Twojej wersji niniejszego pliku na 
    warunkach licencji NPL lub Licencji [___].

Mozilla w Polsce: