Licencja
Mozilla Thunderbird jest rozpowszechniany na warunkach Publicznej Licencji Mozilli (Mozilla Public License, MPL). Licencja ta uznawana jest przez Fundację na rzecz Wolnego Oprogramowania za licencję wolnego oprogramowania, a przez Inicjatywę Open Source za licencję oprogramowania open source.
W przyszłości będzie można wybrać między jedną z trzech licencji: MPL, GNU General Public License i GNU Lesser General Public License, niektóre fragmenty kodu oferują tę możliwość już teraz.
Na warunkach tej licencji:
- możesz za darmo korzystać z Mozilli Thunderbird zarówno do celów osobistych jak i komercyjnych
- możesz kopiować i rozpowszechniać program Mozilla Thunderbird
- możesz modyfikować kod źródłowy programu i rozpowszechniać tak zmodyfikowaną wersję
Poniżej prezentujemy polskie tłumaczenie licencji MPL, przygotowane przez zespół MozillaPL:
Tłumaczenie zostało stworzone jedynie dla wygody użytkowników. Wszelkie kwestie prawne rozstrzygane będą w odniesieniu do angielskiego tekstu Licencji. Niniejszy tekst nie jest licencją, a jedynie naszym tłumaczeniem oryginału (dołączonego do tego tłumaczenia).
PUBLICZNA LICENCJA MOZILLI Wersja 1.1 1. Definicje. 1.0.1. "Użytek komercyjny" oznacza dystrybucję lub inną formę udostępniania Przedmiotowego Kodu stronom trzecim. 1.1. "Współtwórca" oznacza każdy podmiot tworzący lub współuczestniczący w tworzeniu Modyfikacji. 1.2. "Wersja Współtwórcy" oznacza kombinację Kodu Oryginalnego, poprzednie Modyfikacje wykorzystane przez Współtwórcę oraz Modyfikacje wykonane przez tego szczególnego Współtwórcę. 1.3. "Przedmiotowy Kod" oznacza Kod Oryginalny lub Modyfikacje lub kombinację Kodu Oryginalnego i Modyfikacji, w każdym wypadku uwzględniające części tego. 1.4. "Mechanizm Dystrybucji Elektronicznej" oznacza powszechnie przyjęty w społeczności twórców oprogramowania mechanizm elektronicznego przekazu danych. 1.5. "Kod Wykonywalny" oznacza Przedmiotowy Kod w dowolnej postaci innej niż Kod Źródłowy. 1.6. "Pierwotny Programista" oznacza osobę prywatną lub prawną określoną jako Pierwotny Programista w nocie do Kodu Źródłowego wymaganej przez Dodatek A. 1.7. "Większa Praca" oznacza projekt zawierający połączenie Przedmiotowego Kodu, lub części tegoż, z kodem nie objętym warunkami tej Licencji. 1.8. "Licencja" oznacza ten dokument. 1.8.1. "Licencjonujący" oznacza posiadanie prawa do przyznawania, w maksymalnym możliwym zakresie, w czasie pierwotnego przyznania lub późniejszego nabywania, dowolnych i wszystkich praw tutaj zapisanych. 1.9. "Modyfikacje" oznaczają wszelkie dodawanie lub odejmowanie od substancji lub struktury od Kodu Oryginalnego lub wszelkich poprzednich Modyfikacji. Jeżeli Przedmiotowy Kod jest wypuszczany jako seria plików, wówczas Modyfikacją jest: A. Wszelkie dodawanie lub usuwanie treści pliku zawierającego Kod Oryginalny lub poprzednie Modyfikacje. B. Wszelkie nowe pliki zawierające dowolną część Kodu Oryginalnego lub poprzednich Modyfikacji. 1.10. "Kod Oryginalny" oznacza Kod Źródłowy lub kod oprogramowania komputerowego, który jest opisany w nocie do Kodu Źródłowego wymaganej przez Dodatek A jako Kod Oryginalny i który w czasie wypuszczenia pod tą Licencją nie jest już Przedmiotowym Kodem zarządzanym przez tę Licencję. 1.10.1. "Prawa Patentowe" oznaczają dowolne prawa patentowe, obecnie posiadane lub odtąd nabyte, obejmujące bez ograniczeń prawa do metod, procesów i narzędzi w dowolnym patencie Licencjonującego przez nadającego. 1.11. "Kod Źródłowy" oznacza preferowaną postać Przedmiotowego Kodu do wprowadzania do niego modyfikacji, uwzględniając wszystkie zawarte w nim moduły oraz wszystkie związane pliki definicji interfejsów, skrypty wykorzystywane do sterowania procesem kompilacji i instalacji Kodu Wykonywalnego lub porównania różnicowe kodu źródłowego względem Kodu Oryginalnego lub innego dobrze znanego, dostępnego Przedmiotowego Kodu według wyboru Współtwórcy. Kod Źródłowy może się znajdować w postaci skompresowanej lub zarchiwizowanej, zakładając, że odpowiednie oprogramowanie do dekompresji lub dearchiwizacji jest ogólnie i bezpłatnie dostępne. 1.12. "Ty" (lub "Twoje") oznacza osobę prywatną lub prawną korzystającą z praw, i stosującą się do, wszystkich warunków tej Licencji lub przyszłych wersji tej Licencji publikowanych zgodnie z Punktem 6.1. W odniesieniu do osób prawnych "Ty" obejmuje wszelkie podmioty, które kontrolują, lub są kontrolowane, lub znajdują się pod wspólną kontrolą z Tobą. Dla celów tej definicji "kontrolować" oznacza (a) moc, bezpośrednią lub pośrednią, wywierania wpływu na kierunek rozwoju lub zarządzanie takim podmiotem, w ramach kontraktu lub inaczej lub (b) posiadanie ponad pięćdziesięciu procent (50%) akcji lub korzystne posiadanie takiego podmiotu. 2. Licencja Kodu Źródłowego. 2.1. Przyznanie przez Pierwotnego Programisty. Pierwotny Programista niniejszym przyznaje Tobie ogólnoświatową, wolną od honorariów, nie wyłączną licencję, będącą przedmiotem praw własności intelektualnej stron trzecich do: (a) praw własności intelektualnej (innych niż patentowe lub znaki handlowe) Licencjonowalnymi przez Pierwotnego Programistę do wykorzystania, reprodukowania, modyfikowania, wyświetlania, wykonywania, podlicencjonowania i dystrybucji Kodu Oryginalnego (lub części tegoż) z lub bez Modyfikacji i/lub jako część Większej Pracy oraz (b) Praw Patentowych naruszonych przez tworzenie, używanie lub sprzedawanie Kodu Oryginalnego do tworzenia, używania, praktykowania, sprzedawania, oferowania na sprzedaż i/lub innego dysponowania Kodem Oryginalnym (lub części tegoż). (c) licencje przyznane w punkcie 2.1(a) i (b) mają moc od daty, kiedy Pierwotny Twórca po raz pierwszy rozdystrybuuje Kod Źródłowy zgodnie z warunkami tej Licencji. (d) bez względu na punkt 2.1(b) powyżej, żadne licencje patentowe nie są przyznawane do: 1) kodu usuniętego przez Ciebie z Kodu Oryginalnego; 2) oddzielnego od Kodu Oryginalnego lub 3) naruszeń spowodowanych przez: i) modyfikacje Kodu Oryginalnego lub ii) kombinacji Kody Oryginalnego z innymi oprogramowaniem lub urządzeniami. 2.2. Przyznanie Współtwórcy Będące przedmiotem praw intelektualnych stron trzecich, każdy Współtwórca przyznaje Ci niniejszym ogólnoświatową, wolną od honorariów, nie wyłączną licencję do: (a) praw własności intelektualnej (innej niż patentowe lub znaki handlowe) Licencjonowalnymi przez Współtwórcę do wykorzystania, reprodukowania, modyfikowania, wyświetlania, wykonywania, podlicencjonowania i dystrybucji Modyfikacji utworzonych przez tego Współtwórcę (lub części tegoż) albo w postaci niezmodyfikowanej, z innymi Modyfikacji, jako Przedmiotowy Kod i/lub Przedmiotowy Kod jako część Większej Pracy i (b) Praw Patentowych naruszonych przez tworzenie, używanie lub sprzedawanie Modyfikacji wprowadzonych przez Współtwórcę samodzielnie i/lub w połączeniu z Wersją Współtwórcy (lub części takiego połączenia) do tworzenia, używania, sprzedawania, oferowania na sprzedaż i/lub innego dysponowania: 1) Modyfikacjami wprowadzonymi przez Współtwórcę (lub części tegoż) i 2) połączenie Modyfikacji wprowadzonych przez tego Współtwórcę wraz z jego Wersją Współtwórcy (lub części takiej kombinacji). (c) licencje przyznane w punkcie 2.2 (a) i (b) mają moc od daty pierwszego wprowadzenia przez Współtwórcę Przedmiotowego Kodu do Użytku Komercyjnego. (d) bez względu na punkt 2.2(b) powyżej, żadne licencje nie są przyznawane do: 1) wszelkiego kodu, który Współtwórca usunął ze swojej Wersji Współtwórcy; 2) oddzielnego od Wersji Współtwórcy; 3) naruszeń spowodowanych przez: i) modyfikacje stron trzecich Wersji Współtwórcy lub ii) połączenia Modyfikacji wprowadzonych przez Współtwórcę z innym oprogramowaniem (oprócz jako część Wersji Współtwórcy) lub inne urządzenia lub 4) wobec Praw Patentowych naruszonych przez Przedmiotowy Kod przy nieobecności Modyfikacji wprowadzonych przez tego Współtwórcę. 3. Zobowiązania dystrybucyjne 3.1. Zastosowanie licencji Modyfikacje wprowadzane przez Ciebie, lub w których uczestniczysz, są objęte warunkami tej Licencji, w tym bez ograniczeń punkt 2.2. Wersja Kodu Źródłowego Przedmiotowego Kodu może być rozprowadzana tylko zgodnie z warunkami tej Licencji lub przyszłych wersji tej Licencji wypuszczonych zgodnie z punktem 6.1 i musisz dołączyć kopię tej Licencji do każdej kopii Kodu Źródłowego, którą rozprowadzasz. Nie wolno Ci oferować lub narzucać żadnych warunków na wersję Kodu Źródłowego, która zmienia lub ogranicza stosowną wersję tej Licencji lub praw odbiorców poniżej. Możesz jednak załączyć w dodatkowym dokumencie ofertę dodatkowych praw opisanych w punkcie 3.5. 3.2. Dostępność Kodu Źródłowego Wszelkie wprowadzane przez Ciebie Modyfikacje, lub w których uczestniczysz, muszą zostać udostępnione w postaci Kodu Źródłowego pod warunkami tej Licencji albo na tym samym medium, co wersja Kodu Wykonywalnego, albo poprzez Mechanizm Dystrybucji Elektronicznej każdemu, komu udostępniana jest wersja Kodu Wykonywalnego. Jeśli udostępniana jest wersja w postaci Mechanizmy Dystrybucji Elektronicznej musi pozostawać dostępna przez przynajmniej (12) miesięcy od daty początkowego udostępnienia, albo przez przynajmniej sześć (6) miesięcy po tym jak kolejne wersje tej szczególnej Modyfikacji zostały udostępnione tym odbiorcom. Do Twojej odpowiedzialności należy zapewnienie, że wersja Kodu Źródłowego pozostaje dostępna, nawet jeżeli Mechanizm Dystrybucji Elektronicznej jest utrzymywany przez stronę trzecią. 3.3. Opis Modyfikacji Musisz spowodować, aby cały Przedmiotowy Kod, który współtworzyłeś zawierał plik dokumentujący zmiany wprowadzone przez Ciebie do Przedmiotowego Kodu i daty wszystkich zmian. Musisz umieścić wyraźne stwierdzenie, że Modyfikacja pochodzi, bezpośrednio lub pośrednio, od Kodu Oryginalnego stworzonego przez Pierwotnego Programistę i umieścić nazwę Pierwotnego Programisty w (a) Kodzie Źródłowym i (b) wszelkich miejscach w wersji Kodu Wykonywalnego lub związanej dokumentacji, w której opisujesz pochodzenie i własność Przedmiotowego Kodu. 3.4. Zagadnienia własności intelektualnej (a) Roszczenia stron trzecich Jeśli Współtwórca posiada wiedzę, że wymagana jest licencja do praw intelektualnych strony trzeciej do korzystania z praw przyznanych temu Współtwórcy w punktach 2.1 i 2.1, Współtwórca musi dołączyć do dystrybucji Kodu Źródłowego plik tekstowy zatytułowany "LEGAL", który opisuje prawa i ich właściciela na tyle szczegółowo, aby odbiorca wiedział z kim się skontaktować. Jeśli Współtwórca uzyska taką wiedzę po udostępnieniu Modyfikacji jak opisano w punkcie 3.2., Współtwórca powinien niezwłocznie zmodyfikować plik LEGAL we wszystkich udostępnianych od tej pory kopiach i podjąć inne kroki (takie jak powiadomienie odpowiednich list pocztowych i grup dyskusyjnych), aby poinformować tych, którzy otrzymali Przedmiotowy Kod, że taka nowa wiedza została pozyskana. (b) API Współtwórcy Jeśli Modyfikacje Współtwórcy obejmują interfejs programowania aplikacji (API) i Współtwórca posiada wiedzę o licencjach patentowych, które są niezbędne do zaimplementowania tego interfejsu, Współtwórca musi umieścić tę informację w pliku LEGAL. (c) Sprawy przedstawiane Współtwórca stwierdza, że poza prawami ujawnionymi w punkcie 3.4(a) powyżej, Współtwórca wierzy, że Modyfikacje Współtwórcy są oryginalnym dziełem Współtwórcy(-ów) i/lub Współtwórca posiada wystarczające prawa do przyznawania praw przekazywanych przez tę Licencję. 3.5. Wymagane uwagi Należy umieścić kopię uwagi z Dodatku A w każdym pliku Kodu Źródłowego. Jeżeli nie jest możliwe umieszczenie takiej uwagi w szczególnym pliku Kodu Źródłowego ze względu na jego strukturę, wówczas należy umieścić taką uwagę w miejscu (takim jak odpowiedni katalog), gdzie użytkownik najłatwiej będzie mógł odnaleźć taką uwagę. Jeśli utworzyłeś jedną lub więcej Modyfikacji, to możesz dodać swoją nazwę jako Współtwórcę w uwadze opisanej w Dodatku A. Należy również umieścić kopię tej Licencji we wszelkich dokumentacji do Kodu Źródłowego, gdzie opisywane prawa odbiorcy lub prawa własności związane z Przedmiotowym Kodem. Możesz oferować, i pobierać opłaty, za gwarancję, wsparcie, zobowiązanie odszkodowania jednemu lub większej ilości odbiorcom Przedmiotowego Kodu. Jednakże możesz tak robić tylko we własnym imieniu, a nie w imieniu Pierwotnego Programisty lub dowolnego ze Współtwórców. Musi to zostać postawione absolutnie wyraźnie, że dowolna taka gwarancja, wsparcie, zobowiązanie odszkodowania jest oferowana tylko przez Ciebie i tym samym zwalniasz Pierwotnego Programistę i wszystkich Współtwórców z jakiejkolwiek odpowiedzialności będącej wynikiem gwarancji, wsparcia lub warunków odszkodowania lub odpowiedzialności, które Ty oferujesz. 3.6. Dystrybucja Wersji Wykonywalnych Możesz rozprowadzać Przedmiotowy Kod w postaci Wykonywalnej tylko wtedy, gdy zostały spełnione wymogi dotyczące Przedmiotowego Kodu z punktów 3.1-3.5 i jeśli umieścisz uwagę stwierdzającą, że wersja Kodu Źródłowego Przedmiotowego Kodu jest dostępna zgodnie z warunkami tej Licencji, uwzględniając opis tego, jak i gdzie wypełniłeś zobowiązania z punktu 3.2. Uwaga ta musi być wyraźnie zamieszczona we wszystkich uwagach w wersji Wykonywalnej, związanych dokumentach, w których opisujesz prawa odbiorcy do Przedmiotowego Kodu. Możesz dystrybuować wersję Wykonywalną Przedmiotowego Kodu lub prawa własności zgodnie z wybraną licencją, która może zawierać warunki inne niż ta Licencja, zakładając, że warunki te są zgodne z warunkami tej Licencji i że ta licencja dla wersji Wykonywalnej nie ogranicza, ani nie zmienia praw odbiorcy do wersji Kodu Źródłowego względem praw ustanowionych przez tę Licencję. Jeżeli rozprowadzasz wersję Wykonywalną pod inną licencją, musisz absolutnie wyraźnie stwierdzić, że wszystkie warunki, które różnią się od tej Licencji są oferowane tylko przez Ciebie, nie przez Pierwotnego Programistę, ani nie przez któregoś ze Współtwórców. Niniejszym zobowiązujesz się do zwolnienia Pierwotnego Programistę i wszelkich Współtwórców od odpowiedzialności, która wynikałaby z narzucanej przez oferowane przez Ciebie warunki. 3.7. Większe Prace Możesz tworzyć Większe Prace poprzez połączenie Przedmiotowego Kodu z innym kodem nie objętym warunkami tej Licencji i rozprowadzać Większą Pracę jako pojedynczy produkt. W takim przypadku musisz zapewnić, że warunki tej Licencji są spełnione względem Przedmiotowego Kodu. 4. Niemożność spełniania warunków z powodów statutowych lub regulacji prawnych Jeżeli niemożliwe jest spełnianie przez Ciebie jakiś warunków tej Licencji w odniesieniu do części lub całości Przedmiotowego Kodu ze względu na statut, nakaz sądowy lub regulację prawną, wtedy musisz: (a) spełniać warunki tej Licencji w maksymalnym możliwym stopniu i (b) opisać ograniczenia i kod, którego dotyczą. Taki opis musi być umieszczony w pliku LEGAL opisanym w punkcie 3.4 i musi być umieszczony we wszystkich dystrybucjach Kodu Źródłowego. Poza zakresem zabronionym przez statut bądź regulację prawną, taki opis powinien być wystarczająco szczegółowy, aby zwykły odbiorca był w stanie go zrozumieć. 5. Zastosowanie tej Licencji Ta Licencja odnosi się do kodu, do którego Pierwotny Programista dołączył uwagę z Dodatku A i do odnośnego Przedmiotowego Kodu. 6. Wersje Licencji 6.1. Nowe Wersje Netscape Communications Corporation ("Netscape") może publikować zmienione i/lub nowe wersje tej Licencji od czasu do czasu. Każdej wersji będzie nadany odrębny numer wersji. 6.2. Efekt Nowych Wersji Po opublikowaniu Przedmiotowego Kodu pod określoną wersją tej Licencji, zawsze będzie można nadal używać go zgodnie z warunkami tej wersji. Można również zdecydować się na używanie Przedmiotowego Kodu pod warunkami dowolnej z kolejnych wersji tej Licencji publikowanych przez Licencję. Nikt oprócz Inprise nie posiada prawa do modyfikowania warunków odnoszących się do Przedmiotowego Kodu utworzonego pod tą Licencją. 6.3. Wersje wtórne Jeśli utworzyłeś lub wykorzystujesz zmodyfikowaną wersję tej Licencji (co możesz zrobić tylko w celu zastosowania jej do kodu, który nie jest jeszcze Przedmiotowym Kodem objętym tą Licencją), musisz (a) zmienić nazwę Twojej licencji w taki sposób, aby wyrażenia "Mozilla", "MOZILLAPL", "MOZPL", "Netscape", "MPL", "NPL", lub inne bardzo podobne wyrażenia, nie pojawiały się w twojej licencji (poza uwagą, że twoja licencja różni się od tej Licencji) i (b) w inny sposób wyjaśnić, że Twoja wersja licencji zawiera warunki, które różnią się od licencji Mozilla Public License i Netscape Public License. (Wpisanie nazwy Pierwotnego Programisty, Oryginalnego Kodu lub Współtwórcy w uwadze opisanej w Dodatku A nie powinno samo w sobie być uważane za modyfikację tej Licencji). 7. Ograniczenia gwarancji PRZEDMIOTOWY KOD OBJĘTY TĄ LICENCJĄ JEST DOSTARCZANY "TAKI JAKI JEST", BEZ GWARANCJI JAKIEGOKOLWIEK RODZAJU, WYRAŻONYCH LUB IMPLIKOWANYCH, W TYM, BEZ OGRANICZEŃ, GWARANCJI, ŻE PRZEDMIOTOWY KOD JEST WOLNY OD WAD, NADAJĄCY SIĘ DO SPRZEDAŻY, NADAJE SIĘ DO OKREŚLONEGO CELU I NIE POWODUJE POGWAŁCENIA PRAW. CAŁE RYZYKI ZWIĄZANE Z JAKOŚCIĄ I WYDAJNOŚCIĄ PRZEDMIOTOWEGO KODU PONOSISZ TY. JEŻELI JAKAKOLWIEK CZĘŚĆ PRZEDMIOTOWEGO KODU OKAZAŁABY SIĘ POD JAKIMKOLWIEK WZGLĘDEM WADLIWA, TY (NIE PIERWOTNY PROGRAMISTA ANI ŻADEN WSPÓŁTWÓRCA) PONOSISZ KOSZT NIEZBĘDNYCH USŁUG, NAPRAW LUB POPRAWEK. TO OGRANICZENIE STANOWI ISTOTNĄ CZĘŚĆ TEJ LICENCJI. ŻADNE WYKORZYSTANIE PRZEDMIOTOWEGO KODU NIE JEST AUTORYZOWANE POZA WARUNKAMI TEGO OGRANICZENIAMI. 8. ZAKOŃCZENIE 8.1. Ta Licencja i prawa tutaj przyznane kończy się automatycznie, jeżeli nie spełnisz podanych tutaj warunków i nie uda Ci się poprawić takiego wykroczenia w ciągu 30 dni od uświadomienia sobie tego wykroczenia. Wszelki podlicencje do Przedmiotowego Kodu, które zostały poprawnie przyznane nie kończą się wraz zakończeniem tej Licencji. Postanowienia które, ze swej natury, muszą pozostać w mocy po zakończeniu tej Licencji pozostaną w mocy. 8.2. Jeżeli wytoczysz sprawę o naruszenie praw patentowych (wyłączając deklaratywne działania prawne) przeciw Pierwotnemu Programiście lub Współtwórcy (Pierwotny Programista lub Współtwórca, przeciwko któremu wszczynasz takie postępowanie jest określany jako "Uczestnik") stwierdzającą że: (a) Wersja Uczestnika bezpośrednio lub pośrednio narusza patent, wtedy wszelkie i wszystkie prawa przyznane przez takiego Uczestnika Tobie zgodnie z punktami 2.1 i/lub 2.2 tej Licencji, po upływie 60 dni od zawiadomienia Uczestnika wygasają, o ile w ciągu 60 dni od otrzymania zawiadomienia nie: (i) zgodzisz się na piśmie do zapłacenia Uczestnikowi wzajemnie uzgodnionego honorarium za Twoje przeszłe i przyszłe korzystanie z Modyfikacji wykonanych przez tego Uczestnika lub (ii) wycofasz swojej sprawy dotyczącej Wersji Współtwórcy przeciwko temu Uczestnikowi. Jeżeli w ciągu 60 dni nie zostanie podpisane wzajemne porozumienie w sprawie odpowiedniego honorarium pomiędzy stronami lub sprawa nie zostanie wycofana, wtedy prawa przyznane Tobie przez Uczestnika zgodnie z punktami 2.1 i/lub 2.2 automatycznie przestają obowiązywać po upływie powyżej wspomnianego okresu 60 dni. (b) dowolne oprogramowanie, sprzęt lub urządzenie, inne niż Wersja Uczestnika, bezpośrednio lub pośrednio naruszają jakiś patent, wówczas wszystkie prawa przyznane Tobie przez tego Uczestnika z punktach 2.1(b) i 2.2(b) są cofane od daty pierwszego zrobienia, użycia, sprzedania, dystrybuowania przez Ciebie Modyfikacji wprowadzonych przez tego Uczestnika. 8.3. Jeśli wnosisz sprawę o naruszenie patentu przeciw Uczestnikowi stwierdzającą, że Wersja Uczestnika bezpośrednio lub pośrednio narusza patent, wówczas gdy taka sprawa jest rozpatrywana (jak przez licencję lub ugodę), przed wniesieniem sprawy od naruszenie patentu, wówczas odpowiednia wartość licencji przyznanej przez Uczestnika w punktach 2.1 lub 2.2 powinna zostać wzięta pod uwagę przy określaniu kwoty lub wartości płatności lub licencji. 8.4. W przypadku zakończenia licencji zgodnie z punktami 8.1 lub 8.2 powyżej, wszystkie porozumienia licencyjne z użytkownikami końcowymi (wyłączając dystrybutorów i pośredników), które zostały w sposób ważny przyznane przez Ciebie lub dowolnego dystrybutora przez wygaśnięciem licencji są nadal ważne po jej wygaśnięciu. 9. OGRANICZENIA ODPOWIEDZIALNOŚCI W ŻADNYCH OKOLICZNOŚCIACH I WEDŁUG ŻADNEJ TEORII PRAWNYCH, W TYM PONIESIONYCH SZKÓD (W TYM POPRZEZ ZANIEDBANIE), KONTRAKT LUB INACZEJ, PIERWOTNY PROGRAMISTA, ŻADEN INNY WSPÓŁTWÓRCA, ANI ŻADEN DYSTRYBUTOR PRZEDMIOTOWEGO KODU, ANI ŻADEN DOSTAWCA KTÓREJŚ Z TYCH STRON, NIE MOŻE BYĆ ODPOWIEDZIALNY WOBEC JAKIEJKOLWIEK OSOBY ZA JAKIEKOLWIEK POŚREDENIE, SPECJALNE, PRZYPADKOWE LUB BĘDĄCE NASTĘPSTWEM SZKODY DOWOLNEGO RODZAJU W TYM, BEZ OGRANICZEŃ, STRATY UTRATY DOBREJ WOLI, PRZERWY W PRACY, AWARII LUB BŁĘDNEGO DZIAŁANIA KOMPUTERÓW, LUB DOWOLNYCH I WSZYSTKICH SZKÓD LUB STRAT KOMERCYJNYCH, NAWET JEŻELI TAKA STRONA ZOSTAŁA POINFORMOWANA O MOŻLIWOŚCI TAKICH SZKÓD. TO OGRANICZENIE ODPOWIEDZIALNOŚCI NIE POWINNO BYĆ ODNOSZONE DO ODPOWIEDZIALNOŚCI ZA ŚMIERĆ LUB ZRANIENIE WYNIKŁE Z ZANIECHANIA TYCH STRON W ZAKRESIE STOSOWANYM PRZEZ PRAWO ZABRANIAJĄCE TAKICH OGRANICZEŃ. NIEKTÓRE JURYSDYKCJE NIE ZEZWALAJĄ NA WYŁĄCZANIE LUB OGRANICZANIE PRZYPADKOWYCH BĄDŹ BĘDĄCYCH KONSEKWENCJĄ SZKÓD, DLATEGO TO WYŁĄCZENIE I OGRNICZENIE MOŻE SIĘ DO CIEBIE NIE ODNOSIĆ. 10. UŻYTKOWNICY KOŃCOWI USA Przedmiotowy Kod jest "przedmiotem komercyjnym" w rozumieniu tego pojęcia zdefiniowanym w 48 C.F.R. 2.101 (październik 1995), składającym się z "komercyjnego oprogramowania komputerowego" i "dokumentacji komercyjnego oprogramowania komputerowego", tak jak te pojęcia są używane w 48 C.F.R. 12.212 (wrzesień 1995). Zgodnie z 48 C.F.R. 12.212 i 48 C.F.R. 227.7202-1 do 227.7202-4 (czerwiec 1995), wszyscy użytkownicy końcowi podlegający prawodawstwu Stanów Zjednoczonych nabywają Przedmiotowy Kod tylko z tymi prawami ustawionymi tutaj. 11. RÓŻNE Ta Licencja reprezentuje kompletne porozumienie dotyczące przedmiotu, której dotyczy. Jeżeli jakiekolwiek warunki tej Licencji są niewykonalne, takie warunki powinny zostać zmienione tylko w stopniu niezbędnym do uczynienia ich wykonalnymi. Ta Licencja powinna być rozpatrywana zgodnie z prawodawstwem stanu Kalifornia (poza zakresem stosownych uregulowań, jeżeli takie, tak stanowią), wyłączając jego postanowienia. W przypadku spraw, w których przynajmniej jedna strona jest obywatelem, lub podmiotem z zarejestrowaną działalnością gospodarczą w Stanach Zjednoczonych Ameryki, wszelkie sprawy dotyczące tej Licencji powinny być przedmiotem postępowania Sądu Federalnego Północnego Dystryktu Kalifornii, z siedzibą w hrabstwie Santa Clara, Kalifornia, przy czym strona przegrywająca ponosi koszty postępowania, uwzględniając bez ograniczeń, koszty sądowe i odpowiednie opłaty i wydatki adwokatów. Zastosowanie Konwencji dot. Kontraktów Międzynarodowej Sprzedaży Dóbr ONZ jest jawnie wyłączone. Wszelkie prawa lub uregulowania mówiące, że język kontraktu powinien być dostosowany do odbiorcy nie powinny być stosowane wobec tej Licencji. 12. ODPOWIEDZIALNOŚĆ ZA SZKODY Tak jak pomiędzy Pierwotnym Programistą i Współtwórcami, każda strona jest odpowiedzialna za szkody i zniszczenia, bezpośrednie lub pośrednie, wynikłe ze stosowania praw tej Licencji i zgadzasz się współpracować z Pierwotnym Programistą i Współtwórcami w rozpowszechnianiu takiej odpowiedzialności na zasadzie równości. Żaden zapis tutaj nie ma na celu i nie powinno być uważana za odmowę odpowiedzialności. 13. WIELOKROTNIE LICENCJONOWANY KOD Pierwotny Programista może wyznaczyć części Przedmiotowego Kodu jako "Wielokrotnie Licencjonowany". "Wielokrotnie Licencjonowany" oznacza, że Pierwotny Programista pozwala Tobie wykorzystywać fragmenty Przedmiotowego Kodu pod warunkami wybranej przez Ciebie licencji IPL lub licencji alternatywnych, wyspecyfikowanych przez Pierwotnego Programistę w pliku opisanym w Dodatku A. DODATEK A - Licencja Publiczna Mozilla ''Treść tego pliku jest przedmiotem Licencji Publicznej Mozilla w Wersji 1.1 ("Licencji"); nie wolno wykorzystywać tego pliku poza warunkami Licencji. Można pozyskać kopię tej Licencji ze strony http://www.mozilla.org/MPL/ Oprogramowanie rozpowszechniane pod tą Licencją jest rozpowszechniane "TAKIE JAKI JEST", BEZ JAKICHKOLWIEK GWARANCJI, bezpośrednich lub pośrednich. Sprawdź w Licencji odpowiedni język określający prawa i ograniczenia tej Licencji. Oryginalny Kod jest ______________________________________. Pierwotnym Twórcą Oryginalnego Kodu jest ________________________. Części stworzone przez ______________________ są zastrzeżone przez ______ _______________________. Wszystkie prawa zastrzeżone. Współtwórc-a(-y): __________________________________________________ . Ponadto, treść zawarta w niniejszym pliku może być używana na warunkach określonych w licencji ____ ("Licencja [____]"), w którym to przypadku mają zastosowanie warunki określone w Licencji [____], a nie określone powyżej. Jeżeli chcesz udostępnić Twoją wersję niniejszego pliku wyłącznie na warunkach Licencji [___] i jednocześnie nie udostępnić Twojej wersji niniejszego pliku na warunkach licencji NPL, konieczne jest zaznaczenie swojej decyzji przez usunięcie powyższych warunków umowy i zastąpienie ich warunkami i adnotacjami wymaganymi przez Licencję [___]. Jeżeli powyższe warunki umowy nie zostaną usunięte, użytkownik może używać Twojej wersji niniejszego pliku na warunkach licencji NPL lub Licencji [___]. [UWAGA: Treść niniejszego Dodatku A może nieznacznie różnić się od treści adnotacji zawartych w Kodzie Źródłowym Oryginalnego Kodu. Zastosowanie powinna mieć treść zawarta w niniejszym Dodatku A, raczej niż treść zawarta w Oryginalnym Kodzie Źródłowym przeznaczonym do Twoich modyfikacji. ---------------------------------------------------------------------- POPRAWKI Licencja Publiczna Netscape Wersja 1.1 ("NPL") zawiera Licencję Publiczną Mozilla w Wersji 1.1 z następującymi Poprawkami, rownież Poprawką A-Licencja Publiczna Netscape. Pliki zawierające "Poprawka A-Licencja Publiczna Netscape" są zarządzane przez Licencja Publiczna Netscape Wersja 1.1. Dodatkowe warunki dotyczące Licencji Publicznej Netscape. I. Efekt. Dodatkowe warunki opisane w tej Licencji Publicznej Netscape -- Poprawki powinny zostać dołączone do kodu klienta Mozilla Communicator oraz do całego Przedmiotowego Kodu objętego tą Licencją. II. "Netscape's Branded Code" oznacza Przedmiotowy Kod, który jest rozdystrybuowany przez Netscape lub Przedmiotowy Kod, który otrzymał zgodę na rozdystrybuowanie poprzez inne firmy pod jednym lub wieloma znakami handlowymi, które są pod kontrola Netscape ale nie są licencjowane do użytku pod tą Licencją. III. Netscape i logo. Ta Licencja nie przyznaje żadnych praw do używania znaków handlowych "Netscape", "Netscape N and horizon", "Netscape lighthouse", "Netcenter", "Gecko", "Java", "JavaScript" lub "Smart Browsing", nawet jeżeli takie znaki znajdują się w Oryginalnym Kodzie lub Modyfikacjach. IV. Niemożność wypełnienia warunków z powodu zobowiązań wynikających z zawartej umowy. Przed udostępnieniem Oryginalnego Kodu na warunkach niniejszej Licencji do Przedmiotowego Kodu dołączono kod firm trzecich. Uwzględniając iż, na mocy zawartych umów, niemożliwe jest udostępnienie kodu firm trzecich na warunkach niniejszej Licencji, firma Netscape może włączyć taki rodzaj kodu w zakres Przedmiotowego Kodu objętego postanowieniami niniejszej licencji, bez konieczności dystrybuowania takiego kodu w formie Kodu Źródłowego, nawet jeżeli taki kod, zgodnie z postanowieniami niniejszej Licencji, byłby w innym przypadku zakwalifikowany jako "Modyfikacje" V. Używanie Modyfikacji i Przedmiotowego Kodu objętego niniejszą Licencją przez Pierwotnego Programistę. V.1. Postanowienia ogólne. Zobowiązania zawarte w punkcie 3 mają zastosowanie w stosunku do firmy Netscape, z wyjątkiem postanowień niniejszej Poprawki, punktu V.2 oraz punktu V.3. V.2. Inne produkty. Firma Netscape może włączyć Przedmiotowy Kod objęty niniejszą Licencją do produktów innych niż Przedmiotowy Kod, które zostaną utworzone przez firmę Netscape w ciągu 2 lat od daty utworzenia Oryginalnego Kodu, bez konieczności udostępniania tak powstałych produktów na warunkach niniejszej Licencji oraz może licencjonować tak powstałe produkty na warunkach odmiennych od tych, zawartych w niniejszej licencji. V.3. Alternatywne sposoby licencjonowania. Firma Netscape może udostępnić Kod Źródłowy Przedmiotowego Kodu, włączając w to Modyfikacje zawarte w kodzie, bez konieczności, aby taki Przedmiotowy Kod był objęty warunkami zawartymi w niniejszej Licencji oraz może licencjonować tak powstały Przedmiotowy Kod na warunkach odmiennych od tych, zawartych w niniejszej licencji. VI. Spory. Pomimo ograniczeń zawartych powyżej w punkcie 11, warunki dotyczące trybu rozwiązywania sporów, zawarte w punkcie 11(a), (b) oraz (c) niniejszej Licencji, mają zastosowanie w stosunku do wszelkich sporów mających związek z zastosowaniem niniejszej Licencji. POPRAWKI A-Licencja Publiczna Netscape. ''Treść tego pliku jest przedmiotem Licencji Publicznej Netscape w Wersji 1.1 ("Licencji"); nie wolno wykorzystywać tego pliku poza warunkami Licencji. Można pozyskać kopię tej Licencji ze strony http://www.mozilla.org/NPL/ Oprogramowanie rozpowszechniane pod tą Licencją jest rozpowszechniane "TAKIE JAKI JEST", BEZ JAKICHKOLWIEK GWARANCJI, bezpośrednich lub pośrednich. Sprawdź w Licencji odpowiedni język określający prawa i ograniczenia tej Licencji. Oryginalny Kod jest kodem klienta Mozilla Communicator, wydanym 31 marca 1998 roku. Pierwotnym Twórcą Oryginalnego Kodu jest Netscape Communications Corporation. Części stworzone przez Netscape są zastrzeżone przez Netscape Communications Corporation (C) 1998-1999. Wszystkie prawa zastrzeżone. Współtwórc-a(-y): __________________________________________________ . Ponadto, treść zawarta w niniejszym pliku może być używana na warunkach określonych w licencji ____ ("Licencja [____]"), w którym to przypadku mają zastosowanie warunki określone w Licencji [____], a nie określone powyżej. Jeżeli chcesz udostępnić Twoją wersję niniejszego pliku wyłącznie na warunkach Licencji [___] i jednocześnie nie udostępnić Twojej wersji niniejszego pliku na warunkach licencji NPL, konieczne jest zaznaczenie swojej decyzji przez usunięcie powyższych warunków umowy i zastąpienie ich warunkami i adnotacjami wymaganymi przez Licencję [___]. Jeżeli powyższe warunki umowy nie zostaną usunięte, użytkownik może używać Twojej wersji niniejszego pliku na warunkach licencji NPL lub Licencji [___].